pondělí 6. dubna 2009

Fotograf roku

Je to můj názor na to, co se ve fotografické soutěži, kterou hodnotí široká veřejnost, děje. Nevím, jak se tomu říká, takové to psaní bez zastavení, jak plynou myšlenky...

Dnes jsem se poprvé dostala k prohlížení fotografií na fotografroku.cz. A všimla jsem si, že je možné je hodnotit. Ale když jsem prohlížela některé z nich, viděla jsem, že známka se pohybuje kolem čtyřky. Někdy to byla čistá pětka.
Já nežádám odpověď, ale proč to tak je? Proč lidé hodnotí nejhůře? Já jsem dávala známky jedna až tři a fotografie, které se mi nelíbily, jsem přešla. To se všichni ženou jen za svým vítězstvím, že nemohou hodnotit kladně? To se nikdo nezajímá o kvalitu fotografie a její význam, ale raději ji odsoudí, protože není jeho?
Mě je to upřímně líto, jestli je to tak. Myslela jsem, že soutěž je o tom, aby vyhrál ten nejlepší, ale jak může vyhrát ten nejlepší, když žádná z fotografií není ohodnocená čistou jedničkou? Jak je možné vybrat vítěze ze čtyřkařů?
Viděla jsem krásné fotografie, které měly průměrnou známku více než tři a půl. Jak je to možné?
Nechci tvrdit, že mé příspěvky jsou dokonalé, že si zaslouží vyhrát, i když o některých mám vysoké mínění, ale proč mají tu nejhorší známku? Proč nejsou lidé schopni si uvědomit, že nejde o to, aby vyhráli oni. Proč nedokážou špatné fotografie přejít a hodnotit jen ty, které za to stojí, které by měly být známkovány a popřípadě vyhrát?
Zklamalo mne to. Tohle není spravedlivá soutěž, dokud si lidé neuvědomí, že se volí nejlepší fotografie a ne jejich fotografie. Dokud si neuvědomí, že není důležité vyhrát, že stačí ukázat své umění jiným lidem a všímat si, co by se dalo pro příště zlepšit, nebo zjistit, jak si opravdu stojí.
Je mi z toho špatně. Jak jsou lidé nepřející, lakomí, jak chtějí ze všeho získat co nejvíc, i když o nic nejde. Nebo alespoň ne o mnoho.
Ráda bych, kdyby si ti, kdo procházejí všechny fotografie a aniž by se nad nimi zamysleli, hned dávají čtyřky nebo pětky, aby si uvědomili, že to je jen soutěž. Že nemají co ztratit. Naopak mnoho získají, když budou hodnotit spravedlivě. Opravdu podle toho, jestli jsou fotografie slutečně dobré či kvalitní.
Doufám, že je ještě šance to změnit. Že se ještě najdou ti, kteří nebudou hodnotit jen ve svůj prospěch. Přála bych si to. Přála bych to všem, protože potom si můžeme přiznat, že ta fotografie, která vyhrála, vyhrála právem a ne jen proto, že jí hodnotilo málo lidí, kteří myslí jen na své vítězství, a více těch, kteří hodnotí bezelstně. Potom mohu přiznat, že tato soutěž je soutěží, která může mít svou cenu.
To je vše, co jsem chtěla říci, dále se k tomuto nebudu vyjadřovat. Jsem jen člověk, který má vlastní názor a je znechucen tím, co se děje. Děkuji za přečtení těchto slov.

Žádné komentáře:

Okomentovat