středa 10. února 2010

Jazz, jazz, jazz...

Jsem vděčná svým přátelům, že mě naučili poslouchat také něco jiného než metal. A to právě jazz. Proto mi nedělalo problémy se rozhodnout, že si vyhlédnu nějakou oběť, která by se mnou absolvovala koncert Tutu Puoane Quartetu, kterýžto název mi dočista nic neříkal, ale už jenom informace, že jde o jazzovou skupinu, jež sestává z jihoafrické zpěvačky, belgického klavíristy, bubeníka a českého baskytaristy, mě dovedla k rozhodnutí, že tentokrát nesmím v Národním domě chybět.
Teď vím, že to vůbec nebyla chyba a že se nemusím stydět, že jsem kamaráda vytáhla na něco, co jsem vůbec neznala.
Jakmile všichni utichli, přikráčela na vysokých podpatcích drobná Tutu, aby lámanou češtinou popřála „dobrý večer“ a pokračovala v angličtině představením svého kvartetu, s nímž v průběhu února objíždí turné po České republice.
Tahle různorodá skupinka už v první hodině předvedla, že dnešní jazz stále za něco stojí. Tím spíš, je-li oživen hrou na u nás nevídané nástroje (na jejichž název jsem bohužel dosud nepřišla) i dvojjazyčným zpěvem. A že to byl zpěv opravdu nádherný, dokonalý ve všech hloubkách i výškách, jaké jen mohla jihoafrická zpěvačka předvést.
I v druhé polovině měl kvartet stále čím překvapovat. Klavír a basa se předháněly v tom, kdo předvede lepší sólo a to, co začalo jako dokonalý souzvuk všech hudebníků, gradovalo v duet bicích a vokálu trvající celou věčnost, jehož kmitání bylo sotva možné sledovat. Skladba zanechala ve všech takový dojem, že po jejím skončení následoval potlesk rovný tomu, který sklidila ústecká pop-rocková skupina UDG na stejném místě před dvěma měsíci.
Málokomu se chtělo věřit, že koncert po dvou hodinách pomalu ale jistě končí, a tak bylo jasné, že se bez přídavku neobejde. Přesto se ze zákulisí vrátila jen Tutu, aby ukázala, co v ní je. V nějakém jihoarfickém nářečí začala píseň doprovázenou jen svým netypickým hudebním nástrojem, jehož název se mi dosud nepodařilo zjistit, a mlaskavými zvuky, které sama nejlépe označila jako „click“, když povzbuzovala všechny, aby to také zkusili. Tím si získala otevřená ústa a potlesk každého, kdo se na úterní koncert přišel podívat.
Ještě hodnou chvilku nemohl ani jeden z nás mluvit, jak jsme se snažili vstřebat tak intenzivní zážitek, který alespoň v mé paměti zůstane opravdu dlouho.

“I am living my dreams. My voice is my passport.” (Tutu Puoane)


(www.birdseye.ch/.../Musicians/TutuPuoane_bw.jpg)

Žádné komentáře:

Okomentovat